10 سؤال اصلی در خصوص نوشتن متن تبلیغاتی و آگهی رایگان که باید بدانید
در حوزه تبلیغات فعال هستید یا یک کسبوکار کوچک و غیر مرتبط دارید، فرقی ندارد؛ در هر
مورد اگر قصد نوشتن متن تبلیغاتی و تبلیغات رایگان برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود را دارید،
اصول و سؤالاتی وجود دارد که باید قبل از شروع آنها را از خودتان پرسیده و در نظر بگیرید.
متأسفانه بسیاری از افراد بدون هیچگونه برنامه ریزی و در نظر گرفتن المانها، شروع به نوشتن
متن تبلیغاتی میکنند و بعد از اینکه نتوانستند نتیجه مورد دلخواه خود را کسب کنند، روش
استفاده شده را بیهوده میدانند.
ما در این مقاله قصد داریم تا 10 سؤالی که هر شخصی قبل از نوشتن متن تبلیغاتی باید از خود بپرسد را بیان کنیم. در نظر گرفتن این سؤالات
و جواب آنها برای کسانی که در این حوزه فعال نیستند، بیشتر از همه باید مورد توجه قرار بگیرد. این تکنیک و سؤالات برای هر روش تبلیغاتی
مانند تلویزیون، بنر، سایتهای آگهی رایگان ، تبلیغات رایگان ، درج آگهی رایگان و غیره باید رعایت شود.
10 سؤال اصلی در خصوص نوشتن متن تبلیغاتی و آگهی رایگان که باید بدانید
10 سؤال قبل از نوشتن متن تبلیغاتی
- هدفم چیست؟
تعیین هدف، اولین جملهای است که متخصصان تبلیغاتی توصیه میکنند. شما اول از همه باید بدانید به چه علت قصد تبلیغ محصول و خدمات
خود را دارید و در آخر مشتری قرار است که چه چیزی را به دست بیاورد. بیشتر افراد اهداف زیر را دنبال میکنند:
- اطلاعیه برای فروش کالا
- اطلاعیه در خصوص معرفی محصول یا خدمات جدید
- افزایش ترافیک سایت
- افزایش آگاهی مشتریان در خصوص محصولات و خدمات شما
- افزایش و بهبود تصویر عمومی شما در جامعه
بدون اینکه هدف خود را تعیین کنید، هیچگاه شروع به نوشتن یک متن تبلیغاتی نکنید. شاید در قدم اول نتیجه خیلی خوبی بگیرید؛ اما مطمئن
باشید که این یک قدم واهی است و شما را به جای موفقیت به پرتگاه شکست هول خواهد داد.
- عناصر مهم یک تبلیغات خوب چیست؟
چهار عنصر را باید در نوشتن یک متن تبلیغاتی در نظر بگیرید. این چهار عنصر را به اختصار AIDA مینامند که پایه چهار کلمه توجه، علاقه،
خواستن و اقدام است ، را میتوان به صورت زیر تعریف کرد:
- توجه: اولین و مهمترین گامی است که باعث جلب توجه تبلیغات شما در بین هزاران تبلیغ خواهد شد. توجه به کلمه کلیدی که بیشترین ورودی را برای شما دارد، اول از همه باید در عنوان و متن تبلیغاتی رعایت شود.
- علاقه: یک تبلیغ باید با علاقه کاربران و مشتریان خودش پیش برود و آنها را تشویق به خواندن متن کند.
- خواستن (میل): متن و تبلیغ نوشته شده باید بهگونهای باشد که باعث افزایش میل کاربران به خواندن متن و در نهایت تماس یا کلیک بر روی لینک سایت شود.
- اقدام: متن تبلیغاتی باید بهگونهای نوشته شود که در همان لحظه یا آخر متن کاربران را تشویق به برداشتن تلفن و تماس با شما یا کلیک روی لینک برای خرید کند.
شما در قدم اول باید توجه کاربر را جلب کرده، سپس متن خود را مطابق با سلیقه و میل آنها بنویسید و در آخر آنها را تشویق به اقدام خرید کنید.
- من چه چیزی باید در تبلیغات بگویم؟
10 سؤال اصلی در خصوص نوشتن متن تبلیغاتی و آگهی رایگان که باید بدانید
بهترین آگهی تبلیغاتی، آنهایی هستند که بر روی مزیتهای محصول و خدمات تمرکز میکنند. شما باید در متن آگهی خود به کاربران بگویید
که این محصول چه ویژگیهایی دارد و بعد از خرید چه امکاناتی را میتوانند به دست بیاورند.
به طور کلی بر روی ویژگیهای محصولات و به خصوص مزیتهای آن تأکید کنید. بهترین حالت برای بیان مزیت ها استفاده از حالت فهرستی
است؛ زیرا فهرستها توجه کاربران را بیشتر از متن در این مسئله جلب خواهند کرد.
- چگونه میتوانم توجه را به آگهی خود جلب کنم؟
دو راه اصلی وجود دارد که شما میتوانید توجه کاربران را به متن تبلیغاتی خود جلب کنید:
- استفاده از تصویر مناسب
- نوشتن عنوان جذاب
کاربران اولین چیزی که از متن تبلیغاتی شما میبینند، عنوان و تصویر آگهی است. در قدم اول، باید تمرکز اصلی خود را بر روی نوشتن
یک عنوان تبلیغاتی جذاب بگذارید. بعد عکسی را انتخاب کنید که متناسب با عنوان و خود آگهی باشد. این دو مورد اگر به خوبی رعایت شوند،
میتوان گفت که نرخ کلیک بر روی آگهی شما تا 90% افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر هم هیچ ایدهای برای نوشتن یک عنوان ندارید، بهترین راه بررسی متن تبلیغاتی دیگر رقبایتان است، اینکه ببینید آنها چه کلمات و
عبارتهایی را برای توصیف محصول و خدمات خود استفاده کردهاند.
- چگونه کاربر به تبلیغ ما پاسخ دهد؟
یکی از دغدغههای افراد، دریافت پاسخ مناسب و از راه صحیح با استفاده از تبلیغات است. بهترین راه دریافت پاسخ، نوشتن اطلاعات ارتباطاتی
کامل مانند آدرس، شماره تلفن، شماره موبایل و ایمیل است.
- از چه تکنیکهایی در معرفی محصولات استفاده کنیم؟
اولین ویژگی یک متن تبلیغاتی، واقعی بودن مزیتهای آن است. در بیان ویژگیها نباید غلو کنید و آنچه را که هست، دقیقاً بنویسید. این
مهمترین تکنیکی است که باید رعایت کنید. در نوشتن یک متن بهتر است که نکات و تکنیکهای زیر را در نظر بگیرید:
- نکات اصلی و کلیدی محصول و خدمات را بیان کرده و بر آنها تأکید کنید.
- خود را جای کاربر بگذارید و از زبان آنها بنویسید.
- با کاربر به صورت مستقیم صحبت کنید. ضمیر «شما» به کاربر این حس را میدهد که کسی واقعاً با او در حال صحبت کردن است.
- از کلمات خیلی ساده و با معانی واضح استفاده کنید.
- در طول متن بارها بر مزیتهای اصلی تأکید کنید و آن را با موقعیتهای مختلف بیان کنید.
- غلو و زیاده روی در نوشتن نکنید. خلاصه بنویسید.
- چند بار قبل از انتشار، متن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.
- آیا باید یک شخص حرفهای را برای نوشتن استخدام کنم؟
بله نوشتن متن تبلیغاتی، یک فعالیت کاملاً حرفهای است که فقط متخصص و تولیدکننده محتوا باتجربه و کار بلد میتواند از عهده آن به
خوبی بربیاید. افراد زیادی هستند که باقیمتهای ارزانتری، این خدمات را برای شما انجام میدهند؛ اما باید این نکته را در نظر بگیرید، اگر شما
واقعاً قصد افزایش فروش محصولات و خدمات خود را دارید و اینکه تبلیغ و محصول شما بین رقبایتان ممتاز باشد، بهترین راه استخدام یا همکاری
با افرادی است که در این حوزه فعالیت میکنند.
البته خود شما هم میتوانید این کار را انجام دهید؛ اما از آنجا که تجربه ندارید، باید چند متن را بنویسید و منتظر بازخوردهای آن باشید و این
مسئله نه تنها وقت گیر است، بلکه ممکن خواهد بود به دلیل رعایت نکردن اصول نگارشی، ارزش کار شما را پایین بیاورد.
- کدام نوع عکس و محتوا بیشتر از همه جذابتر است؟
عکس و عنوان تبلیغ باید ویژگی مخصوص به خود را داشته باشد. عکسها باید متناسب با تبلیغ باشند. توصیه میشود که عکس خود محصول
یا خدمات معرفیشده استفاده کنید. اگر هیچ عکسی مناسبی نداشتید، بهتر است که لوگوی شرکت خود را به کار ببرید.
برای نوشتن عنوان، بهتر است که آن را به صورت سؤالی بنویسید؛ یعنی کاربر را به یک چالش بکشانید تا جذب متن و محصول شما شود. به
کار بردن عبارتهایی مانند چرا، چگونه و چه چیزی بیشترین نرخ کلیک را داشتهاند. همچنین، عنوان شما باید با عکس و خود متن متناسب باشد.
عکس و عنوان اولین مواردی هستند که کاربر به آنها در تبلیغات توجه میکند.
- چه نکات امنیتی را در تبلیغات رعایت کنید؟
به غیر از موارد فنی، اصول و نکات امنیتی هم وجود دارد که شما باید در متن خود رعایت کنید و حتی در بعضی موارد، آنها را بیان کنید. البته
استفاده از آنها به نوع متن تبلیغاتی شما بستگی دارد. این نکات شامل:
- توضیحاتی که مینویسید باید متناسب با ویژگیهای اصلی خود محصول باشد. غلو کردن یا دروغ گفتن یک ویژگی میتواند اعتبار کار شما خدشهدار و حتی شما را روانه دادگاه کند.
- چه نوع نکاتی امنیتی برای استفاده از این محصول به کار گرفته شود.
- چه افرادی مجاز به استفاده از این محصول هستند.
- تأثیر محصول بر محیط زیست و در واقع عوارض استفاده از آن چیست.
- امنیت استفاده از محصول چگونه است.
اینها نکاتی هستند که شما میتوانید در ویژگیهای محصول بیان کنید.
- آیا باید همه تبلیغات من یکسان باشند؟
هر شرکتی برای هر متن تبلیغاتی خود باید تعدادی اصول و قواعدی داشته باشد. این در واقع همان چیزی است که منجر به آگاهی برند میشود؛
یعنی هر کاربری با دیدن نوع متن تبلیغ سریعاً برند شما را در ذهنش تداعی میکند؛ اما بهتر است که در هر متن خلاقیتها و تفاوتهایی داشته
باشید. یک متن تبلیغاتی فقط برای چند بار اول جذاب است و در سریهای بعدی جذابیت خود را از دست میدهد. برای همین سعی کنید تا در
نوع نوشتن و به کار بردن المانها تفاوتهایی را نیز به وجود بیاورید تا تبلیغ شما دچار یکنواختی نشود؛ البته نباید از اصول و قواعد خود نیز فاصله
بگیرید.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: